Новини
27.06.2019

27.06.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення

27.06.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачені Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконні дії стосовно державних нагород, незаконне носіння військової форми одягу, наругу над місцем поховання захисника суверенітету та територіальної цілісності України та деяких інших осіб» від 06.06.2019 № 2747‑VIII, відповідно до яких були змінені:

1) стаття 1861: викладено у новій редакції статтю;

2) глава 15: доповнено статтею 1868;

3) стаття 218: змінено частини 1 та 2;

4) стаття 219: змінено частину 1;

5) стаття 221: змінено статтю.

В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.

Обґрунтування необхідності прийняття змін

Питання встановлення відповідальності за незаконні дії стосовно державних нагород, носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань та наругу над могилою, іншим місцем поховання або над тілом померлого захисника України є особливо актуальними з огляду на те, що на території України вже п’ятий рік триває військовий конфлікт.

Так, відповідно до частини 8 статті 7 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців особами, які не мають на це права, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Водночас, Кодекс України про адміністративні правопорушення не містить норми, відповідно до якої особи, які незаконно здійснюють носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців, можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності.

Крім того, встановлення відповідальності за носіння військової форми одягу військовослужбовців та державних нагород особами, які не мають на те права, є поширеною практикою іноземних держав. Так, у Литві відповідно до статті 562 Закону «Про організацію системи національної оборони та військової служби» на особу може бути накладено штраф від тридцяти до ста сорока євро за неправомірне носіння військової форми, окремих її елементів та знаків розрізнення військовослужбовців.

Актуальність внесення змін до статті 1861 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за незаконні дії щодо державних нагород обумовлена тим, що незначний розмір штрафу, передбачений у цій статті, не виконує функцій перевиховання правопорушника та попередження нових правопорушень, які закладені в основу адміністративної відповідальності.

Варто наголосити, що відповідальність за носіння, виготовлення чи продаж державних нагород у багатьох державах тягне за собою накладення штрафів у значно більших розмірах порівняно із штрафом, що встановлений статтею 1861 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

У США, наприклад, відповідно до параграфу 704, Глави 18 Кодексу Сполучених Штатів Америки, купівля, продаж, обмін, виготовлення, імпорт та експорт державного значка або медалі, особою яка не має на те права, за винятком випадків, коли це дозволено відповідно до положень закону, карається штрафом або позбавленням волі на строк не більше шести місяців.

Таким чином, збільшення розміру штрафу за незаконні дії щодо державних нагород сприятиме вихованню порушників, підвищенню впливу на дисципліну громадянського суспільства та відповідатиме міжнародній практиці.

Розмір штрафних санкцій за незаконне носіння та використання військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців особами, які не мають на те права, встановлено виходячи із загальної вартості такого військового одягу. Згідно з даних мережі Інтернет собівартість пошиву костюму військовослужбовців Збройних Сил України складає три тисячі гривень. Таким чином, розмір штрафу за незаконне носіння військової форми одягу військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, особами, які не мають на те права, не може бути значно нижчим за собівартість такої військової форми одягу, адже санкції за вчинення правопорушення повинні виконувати превентивну функцію.

Також метою законопроекту є встановлення кримінальної відповідальності за осквернення або руйнування пам’ятника, пам’ятника, спорудженого в пам’ять тих осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, брали участь у Революції Гідності та в пам’ять борців за незалежність України у XX столітті.

Так, у січні 2014 року були внесені зміни до Кримінального кодексу України, згідно з якими було впроваджено кримінальну відповідальність за осквернення або руйнування братської могили чи могили Невідомого солдата, пам’ятника, спорудженого в пам’ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни – радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців.

Однак, у січні 2014 року події Революції Гідності призвели до перших смертей учасників Революції.

У квітні 2014 року розпочався військовий конфлікт на сході України, Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014 було розпочато проведення антитерористичної операції.

Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18.01.2018 впроваджено заходи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

Під час зазначених подій загинула значна кількість осіб.

До того ж, у квітні 2015 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті», яким визначено правовий статус таких осіб. Учасників боротьби за незалежність України у XX столітті визнано головними суб’єктами боротьби за відновлення державної незалежності України.

Водночас, у засобах масової інформації все частіше можна побачити інформацію про знищення пам’ятних знаків та руйнування могил учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, учасників Революції Гідності та учасників антитерористичної операції. Так, у засобах масової інформації йдеться про більш як 35 випадків знищення пам’ятників та меморіалів героям Небесної Сотні, учасникам антитерористичної операції в різних областях України. Такі дії є знущанням над пам’яттю тих осіб, які ціною власного життя стримують збройну агресію Російської Федерації на сході нашої країни, а також тих осіб, які стали головними суб’єктами боротьби за відновлення державної незалежності України у XX столітті

Загалом, з початку 2014 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень містяться 1204 обвинувальні та виправдувальні вироки за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтею 297 Кримінального кодексу України (включаючи частини 1‑3 статті 297 Кримінального кодексу України).

Таким чином, встановлення кримінальної відповідальності за осквернення або руйнування пам’ятника, спорудженого в пам’ять борців за незалежність України у XX столітті, учасників Революції Гідності, осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, є необхідним в сьогоднішніх умовах.

До того ж, у назві законопроекту вживається термін «захисники України», який передбачений Указом Президента України № 806/2014 від 14 жовтня 2014 року «Про День захисника України».

Мета змін

Основною метою та завданням законопроекту є посилення поваги до осіб, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, борців за незалежність України у XX столітті та учасників Революції Гідності.

27.06.2019 набули чинності зміни до Кримінального кодексу України

27.06.2019 набули чинності зміни до Кримінального кодексу України, передбачені Законом України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконні дії стосовно державних нагород, незаконне носіння військової форми одягу, наругу над місцем поховання захисника суверенітету та територіальної цілісності України та деяких інших осіб» від 06.06.2019 № 2747‑VIII, відповідно до яких було викладено у новій редакції частину 2 статті 297.

В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.

Обґрунтування необхідності прийняття змін

Питання встановлення відповідальності за незаконні дії стосовно державних нагород, носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань та наругу над могилою, іншим місцем поховання або над тілом померлого захисника України є особливо актуальними з огляду на те, що на території України вже п’ятий рік триває військовий конфлікт.

Так, відповідно до частини 8 статті 7 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців особами, які не мають на це права, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Водночас, Кодекс України про адміністративні правопорушення не містить норми, відповідно до якої особи, які незаконно здійснюють носіння військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців, можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності.

Крім того, встановлення відповідальності за носіння військової форми одягу військовослужбовців та державних нагород особами, які не мають на те права, є поширеною практикою іноземних держав. Так, у Литві відповідно до статті 562 Закону «Про організацію системи національної оборони та військової служби» на особу може бути накладено штраф від тридцяти до ста сорока євро за неправомірне носіння військової форми, окремих її елементів та знаків розрізнення військовослужбовців.

Актуальність внесення змін до статті 1861 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за незаконні дії щодо державних нагород обумовлена тим, що незначний розмір штрафу, передбачений у цій статті, не виконує функцій перевиховання правопорушника та попередження нових правопорушень, які закладені в основу адміністративної відповідальності.

Варто наголосити, що відповідальність за носіння, виготовлення чи продаж державних нагород у багатьох державах тягне за собою накладення штрафів у значно більших розмірах порівняно із штрафом, що встановлений статтею 1861 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

У США, наприклад, відповідно до параграфу 704, Глави 18 Кодексу Сполучених Штатів Америки, купівля, продаж, обмін, виготовлення, імпорт та експорт державного значка або медалі, особою яка не має на те права, за винятком випадків, коли це дозволено відповідно до положень закону, карається штрафом або позбавленням волі на строк не більше шести місяців.

Таким чином, збільшення розміру штрафу за незаконні дії щодо державних нагород сприятиме вихованню порушників, підвищенню впливу на дисципліну громадянського суспільства та відповідатиме міжнародній практиці.

Розмір штрафних санкцій за незаконне носіння та використання військової форми одягу із знаками розрізнення військовослужбовців особами, які не мають на те права, встановлено виходячи із загальної вартості такого військового одягу. Згідно з даних мережі Інтернет собівартість пошиву костюму військовослужбовців Збройних Сил України складає три тисячі гривень. Таким чином, розмір штрафу за незаконне носіння військової форми одягу військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, особами, які не мають на те права, не може бути значно нижчим за собівартість такої військової форми одягу, адже санкції за вчинення правопорушення повинні виконувати превентивну функцію.

Також метою законопроекту є встановлення кримінальної відповідальності за осквернення або руйнування пам’ятника, пам’ятника, спорудженого в пам’ять тих осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, брали участь у Революції Гідності та в пам’ять борців за незалежність України у XX столітті.

Так, у січні 2014 року були внесені зміни до Кримінального кодексу України, згідно з якими було впроваджено кримінальну відповідальність за осквернення або руйнування братської могили чи могили Невідомого солдата, пам’ятника, спорудженого в пам’ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни – радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців.

Однак, у січні 2014 року події Революції Гідності призвели до перших смертей учасників Революції.

У квітні 2014 року розпочався військовий конфлікт на сході України, Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014 було розпочато проведення антитерористичної операції.

Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» від 18.01.2018 впроваджено заходи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

Під час зазначених подій загинула значна кількість осіб.

До того ж, у квітні 2015 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті», яким визначено правовий статус таких осіб. Учасників боротьби за незалежність України у XX столітті визнано головними суб’єктами боротьби за відновлення державної незалежності України.

Водночас, у засобах масової інформації все частіше можна побачити інформацію про знищення пам’ятних знаків та руйнування могил учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, учасників Революції Гідності та учасників антитерористичної операції. Так, у засобах масової інформації йдеться про більш як 35 випадків знищення пам’ятників та меморіалів героям Небесної Сотні, учасникам антитерористичної операції в різних областях України. Такі дії є знущанням над пам’яттю тих осіб, які ціною власного життя стримують збройну агресію Російської Федерації на сході нашої країни, а також тих осіб, які стали головними суб’єктами боротьби за відновлення державної незалежності України у XX столітті

Загалом, з початку 2014 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень містяться 1204 обвинувальні та виправдувальні вироки за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтею 297 Кримінального кодексу України (включаючи частини 1‑3 статті 297 Кримінального кодексу України).

Таким чином, встановлення кримінальної відповідальності за осквернення або руйнування пам’ятника, спорудженого в пам’ять борців за незалежність України у XX столітті, учасників Революції Гідності, осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, є необхідним в сьогоднішніх умовах.

До того ж, у назві законопроекту вживається термін «захисники України», який передбачений Указом Президента України № 806/2014 від 14 жовтня 2014 року «Про День захисника України».

Мета змін

Основною метою та завданням законопроекту є посилення поваги до осіб, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, борців за незалежність України у XX столітті та учасників Революції Гідності.

Архів новин

ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
       
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
       
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
       
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       

Сервіс клієнтів: тел.: (044) 223 34 67 e-mail: peredplata@zakoni.ua
Товариство з обмеженою відповідальністю «Редакція збірника «Вісник України»
Київська область, Баришівський район,
смт Баришівка, вул. Жовтнева, 53
Адреса для листування: 07501, Київська область, Баришівський район,
смт Баришівка,
а/с 25