12.09.2020 набули чинності зміни до Кримінального кодексу України
12.09.2020 набули чинності зміни до Кримінального кодексу України, передбачені Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020 № 768-ІХ, відповідно до яких було викладено у новій редакції статтю 2032.
В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.
Обґрунтування необхідності прийняття змін
На сучасному етапі розвитку суспільства індустрія розваг, елементом якої є азартні ігри, є невід’ємною складовою цивілізації. Цій бізнес-галузі властиві прибутковість, з одного боку, а з іншого – певна суспільна шкідливість. Як показує практика розвинених країн, правове регулювання у вказаній сфері потребує збалансованого та комплексного підходу.
Станом на сьогодні в Україні відсутня нормативно-правова база, яка б якісно регулювала діяльність з організації та проведення азартних ігор.
Законом України «Про заборону грального бізнесу в Україні» від 15.05.2009 року № 1334‑VІ була введена тотальна заборона азартних ігор, яка діє й зараз. Як показує практика, підхід заборони, встановлений цим законом щодо регульованих ним суспільних відносин, вичерпав себе, є неефективним та не відповідає ані сучасним підходам у цій галузі, ані європейським тенденціям свободи підприємницької діяльності.
Наслідками раптової та безальтернативної заборони грального бізнесу стали:
пряма втрата доходів державного бюджету у розмірі, що перевищує 10 млрд гривень на рік (для порівняння: бюджет будівництва НСК «Олімпійський» – 3,5 млрд гривень; бюджет будівництва клініки Охмадит – приблизно 4 млрд гривень);
знищення цілої галузі економіки;
зменшення кількості робочих місць;
розвиток тіньового ринку без можливості ефективного державного регулювання.
Фактично, станом на сьогодні, всі види грального бізнесу здійснюють діяльність відповідно до положень Закону України «Про державні лотереї в Україні» від 06.09.2012 № 5204‑VІ, але таке регулювання не відповідає сучасним реаліям та світовій практиці діяльності та державного регулювання азартних ігор.
Так, Законом України «Про державні лотереї в України» створюються наступні несприятливі фактори для регулювання грального бізнесу та збільшення надходжень до державного бюджету:
у зв’язку з недосконалістю законодавчої термінології, сформувались умови для приховування азартних ігор під виглядом лотереї, що спотворює юридичну природу як самого лотерейного бізнесу, так і інших видів азартних ігор, заважає збільшенню надходжень до бюджету та покращенню інвестиційного клімату в державі;
ринок лотерей, який номінально має статус державної монополії, належить приватним операторам, а інші види грального бізнесу діють в якості розповсюджувачів державної лотереї на договірних засадах з оператором, що призводить до відсутності належного контролю ринку азартних ігор з боку держави та створює передумови для корупції і непрозорого ведення бізнесу, що, у свою чергу, виключає можливість іноземних інвестицій в цю сферу та збільшення надходжень до бюджету;
функції регулятора зведено до формальних процедур, що не дозволяє проводити ефективну державну політику щодо регулювання ринку азартних ігор.
За неофіційною інформацією в Україні діє:
до 160 тис. ігрових комп’ютерів;
до 5 тис. залів гральних автоматів;
до 2 тис. пунктів прийому ставок;
не менше 20 підпільних казино.
Таким чином, наявна фундаментальна проблема правового регулювання цілої галузі, яка, з однієї сторони, позбавляє ринок лотерей та потенційний ринок інших азартних ігор можливостей та перспектив цивілізованого та успішного функціонування, а з другої сторони – не дає державі реальної можливості належним чином контролювати та адмініструвати зазначені види діяльності.
Фактично ж наявний стан нормативно-правової бази не дає можливості ані для ефективного контролю з боку держави в зазначених галузях, ані для успішної протидії зловживанням та функціонуванню нелегального ринку азартних ігор.
Окрім цього, необхідність прийняття законопроекту викликана наступними чинниками:
євроінтеграційні процеси, що зумовлюють необхідність імплементації у національне законодавство окремих елементів законодавства ЄС, зокрема, четвертої Директиви Європейського Парламенту і Ради з протидії відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму;
стрімкий розвиток технологій, насамперед у контексті гральних послуг у мережі Інтернет, що потребують встановлення нових видів правовідносин у галузі азартних ігор;
світовий досвід запровадження обов’язкових обмежень, як-от традиційний та ефективний механізм забезпечення соціальної відповідальності в індустрії розваг – «концепція відповідальної гри»;
необхідність запровадження механізмів запобігання виникненню та боротьби з ігровою залежністю (лудоманією);
необхідність створення умов для правоохоронних органів для ефективної боротьби з недобросовісними операторами азартних ігор та «договірними матчами»/«матчами з фіксованим результатом» та створення механізму запобіганню цим матчам;
необхідність захисту гравця від свавілля оператора азартних ігор;
у Податковому кодексі України закріплені «ставки податку на прибуток від букмекерської діяльності, азартних ігор (у тому числі казино)»; у Законі України «Про запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань» вживається термін «ставки на спорт». Тобто в деяких законах України вже частково закріплені терміни зі сфери азартних ігор. Відтак, прийняття цього законопроекту є логічною складовою завершення процесу легалізації азартних ігор в Україні та реалізації пункту 4 Прикінцевих положень Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні», відповідно до якого протягом 3 (трьох) місяців повинно було бути розроблено законодавство щодо грального бізнесу.
За таких обставин, суспільно необхідним є прийняття єдиного системного закону, який би комплексно, на базі новітніх підходів та із застосуванням більш прогресивної моделі впливу врегулював би діяльність з організації та проведення лотерей, діяльність з організації та проведення азартних ігор в казино, букмекерську діяльність, діяльність з організації та проведення азартних ігор на гральних автоматах, діяльність по організації та проведенню азартних ігор у мережі Інтернет, діяльність з організації та проведення азартних ігор в покер.
Мета змін
Метою прийняття цього законопроекту є створення сучасної та ефективної нормативно-правової бази у сфері регулювання відносин з організації та проведення азартних ігор, що базуватиметься на комплексному та системному підході їх регулювання. За рахунок впровадження ефективної моделі контролю з боку держави запропонований підхід забезпечить досягнення оптимального балансу між інтересами суспільства, учасників ринку та держави, і створить умови для наповнення державного бюджету та спрямування таких надходжень на підтримку медицини, спорту та культури.