19.05.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення
19.05.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» від 25.05.2019 № 2708‑VIII, відповідно до яких були змінені:
1) стаття 64: змінено абзац 2;
2) стаття 65: змінено абзац 2 частини 1 та абзац 2 частини 2;
3) стаття 651: змінено абзац 2;
4) стаття 66: змінено абзац 2.
В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.
Обґрунтування необхідності прийняття змін
Зазначений проект Закону України є альтернативним до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення заходів, направлених на збереження українських лісів» (реєстр. № 10201 від 03.04.2019 року). Необхідність його розробки та внесення викликана наступними причинами.
Одним із найбільш небезпечних порушень у сфері охорони лісів вважається незаконна рубка. Кримінальна відповідальність за це правопорушення передбачена ст. 246 Кримінального кодексу України.
Прийнятим у 2018 році Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів та запобігання незаконному вивезенню необроблених лісоматеріалів» внесено зміни до статті 246 Кримінального кодексу України, якими доповнено статтю пунктом 4 та приміткою.
Приміткою передбачено, що у цій статті істотною шкодою вважається така шкода, яка у дві тисячі і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, або інша істотна шкода, завдана навколишньому природному середовищу в частині забезпечення ефективної охорони належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів.
Тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у п’ять тисяч і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Відповідно до пункту 5 підрозділу ХХ Податкового кодексу України, якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації злочинів або порушень, для яких сума неоподаткованого мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України для відповідного року.
Підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 Податкового кодексу України визначено, що сума податкової соціальної пільги встановлюється у розмірі, що дорівнює 50 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року, – для будь‑якого платника податку.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» у 2019 році встановлено прожитковий мінімум на одну особу для працездатних осіб: з 1 січня 2019 року – 1921 гривня, з 1 липня – 2007 гривень, з 1 грудня – 2102 гривні.
З огляду на вищевказане, для притягнення особи до кримінальної відповідальності за статтею 246 Кримінального кодексу України потрібно, щоб її діями було завдано шкоди на суму, яка перевищує 1 921 000 грн (істотна шкода), 4 802 500 грн (тяжкі наслідки).
У лісах державних лісогосподарських підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства, за 2018 рік обсяг незаконних рубок склав 17,7 тис. куб. м (17732 куб. метрів) деревини на суму заподіяної шкоди 116,7 млн грн (116 725 000 грн), що в загальному на 1 куб. метр незаконної рубки дорівнює 6582,73 грн заподіяної шкоди.
Отже, для того, щоб порушник був притягнутий до кримінальної відповідальності за статтею 246 Кримінального кодексу України, мінімальний обсяг незаконної рубки, скоєної ним, повинен становити понад 292 куб. метри.
Для загального уявлення масштабів незаконної рубки з обсягом 292 куб. метри варто зауважити, що згідно з лісотаксаційними показниками, середній обсяг деревини пристигаючого або стиглого деревостану складає 250‑300 куб. метрів на 1 гектар – отже порушнику необхідно одночасно зрізати близько 1 га лісу, щоб була правова підстава для оголошення йому підозри.
Внаслідок внесення вищевказаним законом змін до статті 246 Кримінального кодексу України в частині підвищеного розміру істотної шкоди збільшилася кількість закритих судами кримінальних проваджень за фактом незаконної порубки лісу.
Внаслідок незаконних рубок в межах населених пунктів громадяни позбавляються можливості використовувати ліс як місце для відпочинку, оздоровлення та рекреації, що викликає значний суспільний резонанс.
Слід пам’ятати, що і світовий досвід показує необхідність більш суворого ставлення до незаконної порубки лісу.
У зв’язку з цим доцільно внести відповідні зміни до статті 246 Кримінального кодексу України, уточнивши п. 4 ст. 246, оскільки встановлення зависокого грошового еквіваленту істотної шкоди значною мірою «зв’язало руки» правоохоронним органам і судам в покаранні такого суспільно небезпечного злочину, як незаконна порубка лісу.
Крім того, аналогічної корекції потребує примітка до статті 2011 Кримінального кодексу України (контрабанда лісу‑кругляка). Незважаючи на суттєві економічні та фіскальні результати дії мораторію на експорт лісу‑кругляка, й досі залишається не вирішеним питання безконтрольних варварських рубок українських лісів. Вказаною приміткою передбачено, що у цій статті шкодою у великому розмірі вважається така шкода, яка у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. А шкодою в особливо великому розмірі вважається така шкода, яка у дві тисячі і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Також доцільно посилити адміністративну відповідальність за правопорушення у цій сфері, оскільки застосовувані нині низькі розміри штрафів негативно впливають на запобігання таких правопорушень у майбутньому.
Ефективним механізмом боротьби з незаконними порубками має стати збільшення розмірів штрафів, передбачених статтями 64, 65, 651, 66 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Їх пропонується збільшити вдвічі, аби ліквідувати диспропорцію між порубками лісу як адміністративним та кримінальним проступком.
Мета змін
Основними
цілями законопроекту є підвищення ефективності охорони та захисту лісів від
незаконних рубок та запобігання його незаконному експорту.