25.09.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення
25.09.2019 набули чинності зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» від 11.09.2019 № 54‑ІХ, відповідно до яких були змінені:
1) глава 2: доповнено статтею 143;
2) стаття 1222: включено частину 2;
3) стаття 1321: доповнено частиною 2 та приміткою;
4) стаття 222: змінено частину 1;
5) стаття 255: доповнено пунктом 25 частину 2;
6) глава 22: доповнено статтями 2795-2798;
7) глава 25: доповнено статтею 3002.
В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.
Обґрунтування необхідності прийняття змін
Законопроект спрямований на збереження автомобільних доріг загального користування та використання їх відповідно до технічних умов експлуатації.
Впровадження автоматичного вагового контролю транспортних засобів є елементом забезпечення безпеки дорожнього руху та забезпечення збереження автомобільних доріг.
Переважну більшість автомобільних доріг в Україні збудовано в 60 – 70‑х роках минулого століття. Внаслідок безконтрольного руху транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують дозволені норми, автомобільні дороги зазнають значних передчасних руйнувань, що призводить, у тому числі, до послаблення обороноздатності держави.
Конструкції автошляхів не в змозі витримувати навантаження, які виникають під час руху вантажних транспортних засобів. 97% автомобільних доріг втратили несучу здатність, дорожнє покриття має суттєві деформації та руйнування, штучні споруди перебувають в аварійному стані. Введено відповідні обмеження, однак велика кількість вантажних транспортних засобів здійснюють перевезення з порушенням вагових обмежень.
Впровадження Державного дорожнього фонду України з 2018 року суттєво збільшить фінансування дорожнього сектору, але без належного рівня вагового контролю є ризик низької ефективності фінансування реконструкції дорожнього полотна.
У 2014 році на автомобільній дорозі Київ-Чоп (в напрямку руху Житомир-Київ) приватною компанією встановлено перший пілотний пункт автоматичного зважування транспортних засобів. В результаті досліджень було встановлено, що із загального потоку на автомобільній дорозі Київ-Чоп (в напрямку Житомир-Київ) 29,52% (130 тисяч автомобілів) всього вантажного транспорту рухається з перевищенням вагових параметрів. Встановлено, що при такому високому рівні перевантаження експлуатаційний строк дорожнього полотна скорочується більш ніж на 50% (The State University of New Jersey). Тобто при належному рівні вагового контролю економія на реконструкції доріг теж складе більше 50%.
На сьогодні на балансі Укртрансбезпеки знаходяться 34 переносних вагових комплекси, це дозволяє перевірити усього 272 000 вагових транспортних засобів на рік, це набагато менше ніж 1% від усього вагового транспорту, що рухається автошляхами України. Діюча система не спроможна забезпечити здійснення заходів габаритно-вагового контролю на належному рівні. Впровадження автоматичної фіксації відповідних порушень забезпечить підвищення рівня контролю, підрахунку трафіку руху та матиме позитивний вплив на забезпечення безпеки дорожнього руху та збереження автомобільних доріг.
Мета змін
Метою прийняття проекту акта є попередження передчасного руйнування автомобільних доріг перевантаженими транспортними засобами. Тим самим виключаються надмірні витрати бюджетних коштів на усунення наслідків такого руйнування та поліпшуються умови безпечного руху на автомобільних дорогах.