04.10.2018 набули чинності зміни до Митного кодексу України
04.10.2018 набули чинності зміни до Митного кодексу України, передбачені Законом України «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законів України щодо запровадження механізму «єдиного вікна» та оптимізації здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України» від 06.09.2018 № 2530‑VIII, відповідно до яких були змінені:
1) стаття 4: доповнено пунктами 51, 131 та 191 частину 1, виключено пункт 91 з частини 1, викладено у новій редакції пункт 42 частини 1;
2) стаття 31: змінено частину 1, доповнено частинами 6 та 7;
3) стаття 33: викладено у новій редакції частину 3;
4) глава 5: доповнено статтею 331;
5) стаття 53: змінено пункт 7 частини 2;
6) стаття 110: доповнено пунктом 13 частину 3;
7) стаття 122: змінено пункт 2 частини 5;
8) стаття 140: змінено статтю;
9) стаття 149: змінено пункт 1 частини 2, частину 4, доповнено пунктами 3 та 4 частину 7;
10) стаття 155: доповнено частиною 4;
11) стаття 196: змінено пункт 1 частини 1, викладено у новій редакції пункт 2 частини 1, змінено пункт 3 частини 1, доповнено частиною 3;
12) стаття 197: змінено частину 1, викладено у новій редакції частину 2;
13) глава 33: доповнено статтею 2221;
14) стаття 233: викладено у новій редакції частину 4, змінено частину 5;
15) стаття 235: викладено у новій редакції пункт 4 частини 1;
16) стаття 237: викладено у новій редакції частину 2, змінено частину 3;
17) стаття 255: змінено пункт 4 частини 2;
18) стаття 257: змінено частини 1 та 2;
19) стаття 259: змінено частину 8;
20) стаття 264: доповнено абзацами 2 та 3 частину 2;
21) стаття 318: доповнено частиною 7;
22) стаття 319: викладено у новій редакції статтю;
23) стаття 320: змінено частину 3;
24) стаття 331: змінено частину 1;
25) стаття 332: змінено частину 2;
26) стаття 334: змінено частину 6;
27) стаття 335: доповнено абзацом 2 частину 2;
28) стаття 339: змінено частину 1;
29) стаття 355: доповнено частиною 2;
30) стаття 363: викладено у новій редакції статтю;
31) стаття 365: доповнено частиною 9;
32) стаття 369: змінено частину 1;
33) стаття 371: змінено частини 3 та 4;
34) стаття 372: змінено частину 2, доповнено частиною 6;
35) стаття 380: змінено частину 2;
36) стаття 452: доповнено частиною 4;
37) стаття 468: змінено частину 1;
38) стаття 491: змінено пункт 2 частини 1;
39) стаття 561: змінено частину 2;
40) стаття 585: доповнено частиною 3;
41) розділ ХХІ: викладено у новій редакції підпункт 4 пункту 4, доповнено пунктами 71‑73 та 91.
В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.
Обґрунтування необхідності прийняття змін
Останнім часом ведеться активний діалог між державою, громадськими організаціями та бізнесом щодо спрощення процедур транскордонної торгівлі товарами. Створення та використання механізму «єдиного вікна» для міжнародної торгівлі визнається кращою світовою практикою, що сприяє міжнародній торгівлі та, одночасно, підвищує інституційні спроможності державних органів.
У серпні 2016 року Урядом зроблено перший крок для запровадження «єдиного вікна», проте функціонування та розвиток цього механізму практично унеможливлюється відсутністю необхідних законодавчих змін.
Так, за даними Аналітичного звіту «Спрощення процедур торгівлі в Україні: оцінки та очікування бізнесу – 2017» (надалі – Аналітичний звіт), підготовленого Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій, використання принципу «єдиного вікна» ще не набуло широкого поширення – лише 20% опитаних підприємств повідомили, що мають досвід проходження митних формальностей з використанням цього принципу.
Залишається поширеною практика надання документів одночасно в паперовій та електронній формі. Необхідність дублювання подачі документів ще й у паперовій формі пояснюється існуючими законодавчими та нормативним вимогами.
Для 52% опитаних експортерів та 54% опитаних імпортерів витрати часу на митниці не змінились.
Таким чином, досі не досягнута головна мета створення механізму «єдиного вікна» – спрощення процедур торгівлі та скорочення часових витрат бізнесу на здійснення процедур оформлення товарів за рахунок однократного подання підприємством уніфікованого набору відомостей, які повинні використовуватися усіма контролюючими органами, через «єдине вікно».
Розробка та прийняття проекту Закону обумовлені потребою покращення умов ведення зовнішньоекономічної діяльності в Україні, зменшення часу, необхідного для здійснення експортно-імпортних операцій та, відповідно, поліпшення інвестиційної привабливості України шляхом законодавчого врегулювання взаємодії між органами доходів і зборів, іншими державними органами та учасниками транскордонної торгівлі з використанням механізму «єдиного вікна».
Важливість впровадження «єдиного вікна» на кордоні визнається Всесвітньою митною організацією (Рамкові стандарти ВМО), Європейською Економічною Комісією ООН (Рекомендації 33‑35 Центру зі спрощення процедур торгівлі та електронних ділових операцій СЕФАКТ ООН), Угодою про Асоціацію між Україною та ЄС (стаття 76 щодо застосування керівних принципів ЄС, таких як Митні прототипи (Customs blueprints).
Прийняття законопроекту забезпечить виконання низки міжнародно-правових зобов’язань України у рамках Світової організації торгівлі, а саме:
– щодо створення та підтримки єдиного вікна, передбаченого пунктом 4 статті 10 Угоди про спрощення процедур торгівлі, яка є частиною Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі (внесена до Додатку 1А до Угоди СОТ згідно з Протоколом про внесення змін до Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі, учиненим 27 листопада 2014 року у м. Женеві). Вказана Угода набула чинності 22 лютого ц. р. після ратифікації її 110 країнами – членами СОТ, у тому числі й Україною (ратифікована Законом України від 04.11.2015 № 745‑VIII);
– щодо приведення існуючих на сьогодні процедур контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України, та законодавчих підстав для їх здійснення у відповідність з Угодою СОТ «Про застосування санітарних та фітосанітарних заходів», яка є невід’ємною частиною Угоди про заснування Світової організації торгівлі і обов’язкова для всіх членів СОТ, у тому числі і для України.
Мета змін
Метою розробки та прийняття проекту Закону є:
– створення належної законодавчої бази для запровадження та функціонування механізму «єдиного вікна» на кордоні, що є важливим чинником для покращення умов ведення зовнішньоекономічної діяльності в Україні, зменшення часу, необхідного для здійснення експортно-імпортних операцій, поліпшення інвестиційної привабливості України а також підвищення інституційних спроможностей державних органів щодо здійснення контролю за міжнародною торгівлею;
– скасування положень, які прямо або опосередковано вказують на необхідність подання суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності або митним брокером паперового документу, виданого одним державним органом, іншому державному органу;
– скасування необґрунтованих перешкод для експорту українських товарів шляхом узгодження положень частини восьмої статті 319 Митного кодексу України та вимог Законів «Про ветеринарну медицину», «Про карантин рослин», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» щодо здійснення контрольних процедур у відношенні товарів, що експортуються згідно з вимогами країни призначення, а не в обов’язковому порядку;
– приведення існуючих на сьогодні процедур контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України, та законодавчих підстав для їх здійснення у відповідність з Угодою СОТ «Про застосування санітарних та фітосанітарних заходів», яка є невід’ємною частиною Угоди про заснування Світової організації торгівлі і обов’язкова для всіх членів СОТ, у тому числі і для України.