07.02.2019 набули чинності зміни до Земельного кодексу України
07.02.2019 набули чинності зміни до Земельного кодексу України 07.02.2019 набули чинності зміни до Земельного кодексу України, передбачені Законом України «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель» від 20.12.2018 № 2666‑VIII, відповідно до яких було змінено пункти 14 та 15 розділу Х.
В якості обґрунтування та мети прийняття змін в пояснювальній записці до відповідного законопроекту було вказано слідуюче.
Обґрунтування необхідності прийняття змін
У пунктах 14 та 15 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України визначено, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2019 року, забороняється:
внесення права на земельну частку (пай) до статутних капіталів господарських товариств;
купівля‑продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;
купівля‑продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам – учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.
Політичні спекуляції про те, що з 1 січня 2019 року буде знято мораторій та запроваджено вільний обіг земель сільськогосподарського призначення створюють напругу у суспільстві та не сприяють довірі громадського суспільства до реформ, які реалізовуються у державі.
Відміна в умовах військового стану та економічної кризи мораторію на відчуження сільськогосподарських земель, без врегулювання на законодавчому рівні процедури обігу земель сільськогосподарського призначення, є загрозою як національній, так і продовольчій безпеці нашої держави, яка може втратити найцінніший ресурс – українські сільськогосподарські землі.
Крім того, перед запровадженням в Україні обігу земель сільськогосподарського призначення спершу необхідно напрацювати та прийняти законодавчу базу щодо формування розвинутої мережі фермерських господарств та сільськогосподарської кооперації. Це дозволить створити робочі місця у сільській місцевості, забезпечити розвиток територіальних громад та сільської інфраструктури.
Слід також зважати на низьку інвестиційну привабливість українського аграрного сектору, основною причиною якої є неможливість іпотечного кредитування сільського господарства під заставу земельних ділянок сільськогосподарського призначення. На сьогоднішній день комерційні банки не можуть запропонувати сільськогосподарським товаровиробникам дешевого кредитування. Високі кредитні ставки обумовлені тим, що банки надають кредити обов’язково під заставу, а враховуючи те, що на купівлю‑продаж сільськогосподарських земель діє заборона, предметом застави є майбутній врожай, що пов’язано з високими ризиками.
Потрібно усвідомлювати, що запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення не може бути самоціллю, а має сприяти залученню в аграрний сектор України інвестицій, унеможлививши одночасно при цьому обезземелення українських громадян.
Саме тому є необхідність продовжити мораторій на продаж чи іншим способом відчуження земель сільськогосподарського призначення та напрацювати детальну покрокову процедуру введення в економічний обіг сільськогосподарських земель.
Розв’язання цих та інших проблем, спричинених діючим мораторієм на купівлю‑продаж сільськогосподарських земель, потребує врегулювання даного питання шляхом прийняття Закону України «Про обіг земель сільськогосподарського призначення», що потребує певного часу для його напрацювання, широкого обговорення з громадським суспільством та експертами і прийняття його Верховною Радою України.
Мета змін
Метою прийняття Закону України «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель» є продовження на один рік строку дії мораторію на продаж чи іншим способом відчуження земель сільськогосподарського призначення, що дозволить врегулювати за цей час на законодавчому рівні процедуру обігу земель сільськогосподарського призначення та розробити необхідні нормативно-правові акти для введення сільськогосподарських земель в економічний обіг.